Search Advanced Close

To find product downloads simply click on one of the options above and then use the search form displayed to find all the documents associated with your search.

 

Search Advanced Close

Du har ingen produkter i din samling.

Search Advanced Close

Holbergskolen, Københavns Kommune

På Holbergskolen i skønne København er der sket noget af en forandring og fornyelse.

11-09-2019 11:26:00

LÆS MERE

Daginstitutionen Marievej, Høje – Taastrup Kommune

I daginstitutionen i Taastrup er der sket noget.

01-05-2019 13:06:00

LÆS MERE

Hillerød Psykiatri

I psykiatrien i Hillerød er der virkelig sket noget af en forandring.

01-05-2019 12:41:00

LÆS MERE

Få mere inspiration fra vores uderum og projekter

Se alle referencer
Search Advanced Close

Guide til at designe inkluderende legepladser

Denne inkluderende lege design guide er blevet lavet i samarbejde med legeplads og børneudviklingseksperter som en ressource der hjælper til at skabe gode udendørsmiljøer for børn i alle aldre og evner.

Inspirerer alle til at lege sammen

At inspirere alle til at lege sammen, er noget der ligger os meget nært og inkluderende legepladser er noget der skaber muligheder for at alle kan lege sammen. Inkluderende legepladser bør være tilgængelige, engagere børn i alle aldre og evner og opfordre dem til at interagere med hinanden.

At lege er en af de vigtigste måder at børn bliver aktive, lærer, får venner & socialiserer. Det er også afgørende for børns udvikling og velvære.

Vi mener at mere rummelige lege giver børn mulighed for at forbinde sig med andre på en positiv måde, lindre følelser af stress, stimulere kreativ tænkning og udforskning, øge tilliden og gøre børn i stand til at nyde glæden og fordelene ved leg.

De fem principper for design af en inkluderende legeplads

Alle børn har ret til at lege. Alle bør have adgang til en velindrettet legeplads, der opfylder deres udviklingsbehov.

Hos HAGS mener vi at der er fem grundlæggende features til stede på en legeplads til alle:

1. Multi-sensoriske elementer.

Medtag mindst ét ​​stykke udstyr, der stimulerer følgende sensoriske systemer:

  • Auditiv - Auditiv behandling afhænger af, hvordan hjernen fortolker, genkender og differentierer lydstimuli. Tilknyttet udstyr omfatter vores musikinstrumenter og talende rør.
  • Proprioceptive - Det proprioceptive system består af sensoriske oplysninger forårsaget af sammentrækning og muskelstrækning og ved at bøje, rette, trække og komprimere leddene mellem knoglerne. Eksempler på udstyr omfatter klatring produkter, klatrevægge, net & stiger på vores UniMini og UniPlay og hoppe enheder.
  • Taktil - følelse er en opfattelse som følge af aktivering af neurale receptorer, generelt i huden, herunder hårsække. Tilknyttet udstyr omfatter vores klatring sten på grund af deres tekstur, sandleg og en række legepladser.
  • Vestibulær - Det vestibulære system forklarer vores krops opfattelse i forhold til tyngdekraft, bevægelse og balance. Eksempler på vores produkter omfatter spinder, gynger og balanceringsaktiviteter.
  • Visuel - Visuel opfattelse er hvordan hjernen behandler det, øjnene ser - genkende, differentiere og tolke visuelle stimuli gennem sammenligning med erfaringer tidligere i livet. Tilknyttet udstyr omfatter farverige legepaneler, kontrastfarver og teleskoper, der er installeret i forskellige UniMinis og UniPlays.

 

Playground multi-sensory play panels

2. Tilgængelighed

En inkluderet legeplads skal være tilgængelig. Tilgængelighed handler om rejse, bevægelse og tilgang.

  • Vælg passende overfladematerialer, der opfylder EN 1176 og EN 1177 standarderne. Legepladsoverflader er designet med forskellige formål i tankerne, herunder legeværdi, for at reducere alvorligheden af ​​skade fra fald, adgang og æstetik.
  • Har ruter, der er bred nok til at give kørestolsbrugere, forældre med barnevogne og børn, der ikke kan lide at blive rørt for at passere hinanden.
  • Sørg for at skifte overgang fra en overflade til et andet, så det bliver muligt for folk, der bruger mobilitetshjælpemidler, at bevæge sig frit mellem forskellige områder af legepladsen og de omkringliggende områder.

 

Bird's eye view of playground in Scotland with colourful surfacing

3. Leg for alle

  • Lignende genstande med varierende udfordringsniveauer, såsom spinning udstyr, kan grupperes sammen. Dette giver børn med forskellige evner mulighed for at deltage i samme type aktivitet ved siden af ​​hinanden.
  • Legepladser bør engagere børn i alle aldre og evner ved at levere et komplet udvalg af udstyr med forskellige legeværdier og forskellige udfordringsniveauer. Ikke alle børn skal vælge at lege på hvert stykke udstyr eller har evnen til at gøre det. Men det er afgørende, at hvert barn har et valg af, hvad man skal ønsker at lege på.

 

Little boy crawling through a tunnel

4. Mulighed for ro

  • Afsondrede områder på legepladsen, som stadig er inden for synlinjen, er gode til, når børn oplever sensorisk overbelastning og skal trække sig tilbage til et roligt sted for at kalibrere igen. Eksempler omfatter områder under en multi-play-struktur, legehuse og andet udstyr, hvor barnet føler, at de er vedlagt, men forældrene / plejeren kan stadig se dem.
  • At have en orienteringssti giver børn mulighed for at undersøge legeoplevelsen forud for engagement. Disse stier bliver et sikkert sted, hvor der er lille aktivitet og gør det muligt for et barn at komme ind og forlade legen på deres egne vilkår.

 

Little girl taking a rest on a playground playhouse

5. Sociale miljøer

Legepladser er vidunderlige steder for børn at øve sociale færdigheder, der kan være vanskelige for dem. Derfor er det vigtigt at inkludere mindst ét ​​stykke udstyr, der opfordrer til samarbejde. Andre former for leg at tænke på i en legeplads for alle er:

  • Ensom Leg: Et barn ønsker at udforske og opdage deres verden og vil tendens til at lege alene. Giv legeudstyr, der kan bruges af en bruger og ikke kræver nogen andre, for at den kan fungere.
  • Forlystelsesleg: Et barn kigger eller konverserer med andres leg uden at være med. Ved at placere udstyr i grupper kan børn se hvordan andre leger og deltager i dette, når de er klar.
  • Parallel leg: Børn leger ved siden af ​​hinanden i samme område, mens de er involveret i deres egne aktiviteter, ser og lytter til hinanden, som f.eks. På gynger.
  • Associeret leg: Børn vil lege uafhængigt, mens man efterligner andre, snakker og tager tur efter andre, men hvert barn virker alene. Dette kan ses i sand og vandleg og omkring foregive leg.

 

Two girls having fun on a rope swing

Design af en inkluderende legeplads

Design for integration kræver en nøje overvejelse af det overordnede design og elementer inden for det. Det bør samle legeværdier og tilgængelighed på kreative måder.

Nedenstående afsnit beskriver nogle elementer til at tænke over og vurdere, når du opretter et rummeligt legerum. Dette er ikke en regelbog, du eller legepladsdesigneren kan vælge at fremhæve et aspekt over et andet og skabe egne strategier, der passer bedst til brugernes behov.